קבל המלצות טיול עדכניות למייל שלך

הבדלים בין גרסאות בדף "בית אל"

מתוך iNature
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
(דף חדש: {{לבדיקה}} <meta name="keywords" content="בית אל, ארטיס, עין דחש, פסגת יעקב, חלום יעקב"></meta> <meta name="description" content="טיול רגלי...)
 
שורה 57: שורה 57:
  
 
בשל קיום כבישים צדדיים המובילים לשטחי A ו- B, מומלץ שהנהג המוביל יכיר את מסלול הנסיעה (אין להסתמך על מכשירי ניווט באזור זה), וניתן גם לבצע את המסלול בתחבורה ציבורית (בסיוע קו אוטובוס מירושלים לבית אל).
 
בשל קיום כבישים צדדיים המובילים לשטחי A ו- B, מומלץ שהנהג המוביל יכיר את מסלול הנסיעה (אין להסתמך על מכשירי ניווט באזור זה), וניתן גם לבצע את המסלול בתחבורה ציבורית (בסיוע קו אוטובוס מירושלים לבית אל).
|אורך המסלול=יעודכן.
+
|אורך המסלול=4 ק"מ.
 
|משך המסלול=כשעתיים-שלוש.
 
|משך המסלול=כשעתיים-שלוש.
 
|טיפוס מצטבר=יעודכן.
 
|טיפוס מצטבר=יעודכן.
שורה 63: שורה 63:
 
|תיאור המסלול=
 
|תיאור המסלול=
  
תחילה מומלץ לעלות לתצפית מגג בריכת המים. במקום הוסדר מצפור "שא נא עיניך" המציע תצפית מרהיבה על דרום השומרון וארץ בנימין. התצפית משולטת, ובמרכז הגג נמצאת רצפת פסיפס מודרנית, מעשה ידי מפעל הפסיפס בקיבוץ אילון. ניתן לזהות מכאן אתרים רבים, ובינהם הר בעל חצור, עפרה, פאתי ירושלים וכמובן העיר רמאללה וסביבתה. כחצי ק"מ צפונית לנו, על פסגה נמוכה יותר, נראה קבר שייח' ציורי אליו נגיע בהמשך.
+
תחילה מומלץ לעלות לתצפית מגג בריכת המים. במקום הוסדר מצפור "שא נא עיניך" המציע תצפית מרהיבה על דרום השומרון וארץ בנימין. התצפית משולטת, ובמרכז הגג נמצאת רצפת פסיפס מודרנית, מעשה ידי מפעל הפסיפס בקיבוץ אילון. ניתן לזהות מכאן אתרים רבים, ובינהם הר בעל חצור, עפרה, הכפר עין יברוד הסמוך לעפרה, פאתי ירושלים וכמובן העיר רמאללה וסביבתה. כחצי ק"מ צפונית לנו, על פסגה נמוכה יותר, נראה קבר שייח' ציורי אליו נגיע בהמשך.
  
נרד חזרה לחנייה. מכאן יוצאים שני שבילי הליכה, האחד מסומן שחור ופונה צפונה לעבר קבר שייח' עבדאללה, והשני מסומן אדום ופונה מזרחה לעבר עין דח"ש. נשים לב כי בנוסף לשני שבילים אלו, מסתעפת לצפון-צפון-מערב דרך גישה לשכונת הארטיס, שאינה נכללת במסלול. כמו כן, תחילתו של הסימון האדום אינה ברורה, ולכן מומלץ תחילה לטייל באזור שייח' עבדאללה, ומשם לפנות בסימון האדום לעין דח"ש ולשוב אל החנייה (בין אם ישירות או דרך שביל הגיתות, המסתיים מעט מדרום לחנייה).
+
ההר עצמו, עליו אנו נמצאים, נקרא בערבית ג'בל עורייטיס וגובהו 909 מ' - אחת הפסגות הגבוהות ביותר בשומרון, והגבוהה ביותר בה ניתן לבקר ללא תיאום בטחוני מיוחד.
 +
 
 +
נרד חזרה לחנייה. מכאן יוצאים שני שבילי הליכה, האחד מסומן שחור ופונה צפונה לעבר קבר שייח' עבדאללה, והשני מסומן אדום ופונה מזרחה לעבר עין דח"ש. נשים לב כי בנוסף לשני שבילים אלו, מסתעפת לצפון-צפון-מערב דרך גישה לשכונת "פסגת יעקב", שאינה נכללת במסלול. כמו כן, תחילתו של הסימון האדום אינה ברורה, ולכן מומלץ תחילה לטייל באזור שייח' עבדאללה, ומשם לפנות בסימון האדום לעין דח"ש ולשוב אל החנייה (בין אם ישירות או דרך שביל הגיתות, המסתיים מעט מדרום לחנייה).
  
 
הסימון השחור עובר בחלקו בכביש סלול, היורד במתינות צפונה. אחרי כ- 50 מ' נגיע לצומת שבילים אדום-שחור. נמשיך ישר עם הסימון השחור, נחלוף על פני צומת שבילים ירוק-שחור ולבסוף נגיע לאחר 350 מ' לחנייה, בצומת שבילים שחור-ירוק.
 
הסימון השחור עובר בחלקו בכביש סלול, היורד במתינות צפונה. אחרי כ- 50 מ' נגיע לצומת שבילים אדום-שחור. נמשיך ישר עם הסימון השחור, נחלוף על פני צומת שבילים ירוק-שחור ולבסוף נגיע לאחר 350 מ' לחנייה, בצומת שבילים שחור-ירוק.
שורה 75: שורה 77:
 
לצד קבר השייח' נמצאים שלושה משטחי סלע, שהגדול שבהם בין רחבת החנייה ובין הקבר. שניים נוספים נמצאים מעט צפונה. משטחים אלו שימשו כנראה לצרכי פולחן (במות אבן), וייתכן גם ששימשו כגרנות בעת קציר החיטים. בצד ימין נמצא עץ גדול ועתיק של אלון התולע, מין הגדל באזורים גבוהים. אלון נוסף (לא מרשים) נמצא בצידו המערבי של הקבר.
 
לצד קבר השייח' נמצאים שלושה משטחי סלע, שהגדול שבהם בין רחבת החנייה ובין הקבר. שניים נוספים נמצאים מעט צפונה. משטחים אלו שימשו כנראה לצרכי פולחן (במות אבן), וייתכן גם ששימשו כגרנות בעת קציר החיטים. בצד ימין נמצא עץ גדול ועתיק של אלון התולע, מין הגדל באזורים גבוהים. אלון נוסף (לא מרשים) נמצא בצידו המערבי של הקבר.
  
מכלול זה של קבר, משטחי סלע ועצים עתיקים, רומז לקדושת המקום.
+
מכלול זה של קבר, משטחי סלע ועצים עתיקים, רומז לקדושת המקום. קדושה זו, כפי הנראה, מצביעה על מסורות עתיקות. ואכן, בסיפורי התנ"ך יש התייחסויות רבות לפולחן בבמות, פולחן שלרוב היה במקומות גבוהים ולצד עצים עתיקים - "סְבִיבוֹת מִזְבְּחוֹתֵיהֶם; אֶל כָּל-גִּבְעָה רָמָה בְּכֹל רָאשֵׁי הֶהָרִים, וְתַחַת כָּל-עֵץ רַעֲנָן וְתַחַת כָּל-אֵלָה עֲבֻתָּה, מְקוֹם אֲשֶׁר נָתְנוּ-שָׁם רֵיחַ נִיחֹחַ, לְכֹל גִּלּוּלֵיהֶם" (יחזקאל ו', י"ג). על אחז מלך יהודה נאמר "וַיְזַבֵּחַ וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת, וְעַל-הַגְּבָעוֹת, וְתַחַת, כָּל-עֵץ רַעֲנָן." (דברי הימים ב', כ"ח, ד'), ואפילו בתקופתם של מלכים שעשו הישר בעיני ה', כגון יואש ועוזיהו, נאמר "רַק הַבָּמוֹת, לֹא-סָרוּ:  עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים, בַּבָּמוֹת." (מלכים ב', ט"ו, ג'). בימי המלך חזקיהו נהרסו הבמות, אולם מנשה בנו שב והקימן.
 +
 
 +
בית אל הייתה אחד מאתרי הפולחן החשובים ביותר בתולדות הארץ, החל מימי יעקב אבינו.
 +
 
 +
כדאי להצטייד בספר תנ"ך ולקרוא כאן שני פרקים בולטים, [http://mechon-mamre.org/i/t/t0128.htm בראשית כ"ח] בו מסופר על חלום יעקב, וקריאת שם המקום בית אל, ו[http://mechon-mamre.org/i/t/t0135.htm בראשית ל"ה] בו מסופר על הקמת המזבח בבית אל - "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב, קוּם עֲלֵה בֵית-אֵל וְשֶׁב-שָׁם; וַעֲשֵׂה-שָׁם מִזְבֵּחַ--לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ, בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ".
 +
 
 +
עם פילוג הממלכה בימי רחבעם מלך יהודה וירבעם מלך ישראל, הקים ירבעם שני מרכזי פולחן כתחליף למקדש בירושלים, האחד ב[[שמורת תל דן|דן]] והשני בבית אל ([http://mechon-mamre.org/i/t/t09a12.htm מלכים א' י"ב] - [http://mechon-mamre.org/i/t/t09a13.htm והמשך הסיפור במלכים א' י"ג]).
 +
[http://mechon-mamre.org/i/t/t09b23.htm הפולחן בבית אל הופסק בימי המלך יאשיהו, ובכך נסגר המעגל שמסופר במלכים א' י"ב-י"ג]:
 +
"וְגַם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר בְּבֵית-אֵל, הַבָּמָה אֲשֶׁר עָשָׂה יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת-יִשְׂרָאֵל--גַּם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ הַהוּא וְאֶת-הַבָּמָה, נָתָץ; וַיִּשְׂרֹף אֶת-הַבָּמָה הֵדַק לְעָפָר, וְשָׂרַף אֲשֵׁרָה." (מלכים ב', כ"ג, ט"ו).
 +
 
 +
הכפר ביתין הנמצא על הרכס מדרום-מזרח לנו (מוסתר ברובו ע"י גב הרכס), שומר על שמה של בית אל המקראית. מסורות קדומות מזהות את אתר חלום יעקב (ואתר המזבח בבית אל) במקום הנקרא בורג' ביתין, בשולי כביש 60. עם זאת, חוקר ארץ ישראל זאב וילנאי, ובעקבותיו תושב בית אל, חגי בן-ארצי, הציעו לזהות את מקום הפולחן הקדום דווקא כאן באתר שייח' עבדאללה - מה שהוביל לכינוי המקום בפי תושבי בית אל "אתר חלום יעקב".
  
 
[[תמונה:sheich_bilal.jpg|left|thumb|250px|שייח' בילאל]]
 
[[תמונה:sheich_bilal.jpg|left|thumb|250px|שייח' בילאל]]

גרסה מ־13:10, 30 במרץ 2013

דף זה נמצא בעריכה. המידע שבו חלקי, וייתכן שחלו בו טעויות. אין להסתמך עליו לצורך טיול בשטח!

מסלול טיול: בית אל

טיול רגלי באוויר פסגות בפאתי בית אל - אתר קדוש, מעיינות ופריחה עונתית.

  • מסלול טיול
  • אזור:השומרון ובנימין
  • מפת סימון שבילים: 9 - מבואות ירושלים
  • מיקום: ביישוב אלון מורה ובשוליו
  • גישה:רגלית, אופניים
  • שבילי טיול:יעודכן
  • עונות ביקור:כל השנה
  • שמורת טבע:לא
  • רמת קושי:לכל המשפחה
  • סוג מסלול:מעגלי
  • כניסה: חינם
  • אורך המסלול:4 ק"מ.
  • תאריך ביצוע מסלול:29/3/2013
  • תאריך ביקור אחרון בשטח:29/3/2013



Beit el1.jpg

ניקבת עין אל-כבירה, (עמית מנדלסון, 29/3/2013)


עוד אתרים בסביבה

רקע: בית אל

בית אל היא אחד היישובים הישראליים הוותיקים ביותר ביהודה ושומרון, מרחק כ- 25 ק"מ נסיעה מירושלים, ומוגדר כמועצה מקומית עצמאית.

בצידה הצפון-מזרחי של בית אל סומנו מספר שבילי טיול המציעים למטיילים את אחד המקומות הבודדים בגב ההר בהם ניתן לטייל באופן פשוט ולהתרשם מהנוף, הצומח והחי המקומיים.

איך להגיע:

הגישה המומלצת לבית אל היא מכביש 60 (כביש גב ההר).

רצוי להגיע מירושלים. במחלף הגבעה הצרפתית יש לפנות לכיוון שכונת פסגת זאב.

בפנייה השנייה לפסגת זאב, נפנה ימינה וניסע X ק"מ עד למחסום חיזמא.

מייד לאחר המחסום נפנה שמאלה בכיכר, נחלוף בפאתי הכפר חיזמא ונמשיך בכביש מפותל לעבר כיכר התנועה בכניסה ליישוב גבע בנימין (אדם).

מהכיכר יש לצאת ביציאה השנייה לעבר יישובי בנימין (היציאה הראשונה מובילה ליישוב אדם. היציאה השלישית מובילה לכביש סגור לאזרחים ישראליים, ובמקום יש שלטי אזהרה בולטים).

הכביש יורד לעבר אזור התעשייה שער בנימין, ועולה לצומת הסמוכה ליישוב מגרון. נמשיך ישר בעלייה משמעותית, ולאחר X ק"מ מכיכר אדם, נגיע ל"צומת הטי". במקום נמצא מאחז (ולמעשה יישוב) גבעת אסף. כאן נפנה שמאלה וניסע בכביש מפותל לעבר בית אל.

לאחר X ק"מ נסיעה, נגיע לכיכר הנמצאת במרחק מאות מטרים מהבתים הצפוניים של העיר רמאללה. בכיכר נפנה ימינה (בצד השני יש מחסום), וניסע בכביש מתעקל דרך שטח ששימש בעבר את צה"ל, עד שער היישוב בית אל.

משער היישוב נמשיך ישר (שדרות לוז). בכיכר השנייה (הגדולה) נפנה ימינה ונמשיך בעלייה לפי השילוט לאתר הארכיאולוגי/מקום חלום יעקב.

הכביש עולה ומגיע לחנייה לצד בריכת מים גדולה בראש ההר. כאן נחנה.

בשל קיום כבישים צדדיים המובילים לשטחי A ו- B, מומלץ שהנהג המוביל יכיר את מסלול הנסיעה (אין להסתמך על מכשירי ניווט באזור זה), וניתן גם לבצע את המסלול בתחבורה ציבורית (בסיוע קו אוטובוס מירושלים לבית אל).

אזהרה בטחונית:

אזהרה בטחונית
המסלול נמצא מעבר לקו הירוק בעומק שטחי יהודה ושומרון, באזור רגיש מבחינה בטחונית.

כל טיול באזור זה, מחוץ לתחומי היישובים היהודיים וצירי הנסיעה המשמשים ישראלים, מחייב תיאום בטחוני עם צה"ל, ויידוע גורמי הביטחון ביישובים היהודיים הסמוכים. אין לבצע טיולי בדד, ורצוי שלפחות אחד המטיילים יהיה חמוש בנשק אישי.

למי שאינו תושב האזור, מומלץ להימנע מנסיעה בכבישי האזור בשעות הלילה, וכן מומלץ לא להסתמך על תוכנות ניווט כדי להתמצא בכבישי האזור.

בשבתות ובחגים, התנועה האזרחית הישראלית בכבישי האזור דלילה, ומרבית היישובים היהודיים באזור סגורים למטיילים.

התנאים הבטחוניים באזור עלולים להשתנות, ויש להיות ערניים למצב הבטחוני העדכני בטרם היציאה למסלול.

אין לראות בתיאור המסלול משום המלצה לביצועו.

תיאור מסלול הטיול:

פרטי מסלול
  • אורך המסלול:4 ק"מ.
  • משך המסלול:כשעתיים-שלוש.
  • טיפוס מצטבר:יעודכן.

לחצו על המפה להגדלה לחצו על המפה להגדלה

תחילה מומלץ לעלות לתצפית מגג בריכת המים. במקום הוסדר מצפור "שא נא עיניך" המציע תצפית מרהיבה על דרום השומרון וארץ בנימין. התצפית משולטת, ובמרכז הגג נמצאת רצפת פסיפס מודרנית, מעשה ידי מפעל הפסיפס בקיבוץ אילון. ניתן לזהות מכאן אתרים רבים, ובינהם הר בעל חצור, עפרה, הכפר עין יברוד הסמוך לעפרה, פאתי ירושלים וכמובן העיר רמאללה וסביבתה. כחצי ק"מ צפונית לנו, על פסגה נמוכה יותר, נראה קבר שייח' ציורי אליו נגיע בהמשך.

ההר עצמו, עליו אנו נמצאים, נקרא בערבית ג'בל עורייטיס וגובהו 909 מ' - אחת הפסגות הגבוהות ביותר בשומרון, והגבוהה ביותר בה ניתן לבקר ללא תיאום בטחוני מיוחד.

נרד חזרה לחנייה. מכאן יוצאים שני שבילי הליכה, האחד מסומן שחור ופונה צפונה לעבר קבר שייח' עבדאללה, והשני מסומן אדום ופונה מזרחה לעבר עין דח"ש. נשים לב כי בנוסף לשני שבילים אלו, מסתעפת לצפון-צפון-מערב דרך גישה לשכונת "פסגת יעקב", שאינה נכללת במסלול. כמו כן, תחילתו של הסימון האדום אינה ברורה, ולכן מומלץ תחילה לטייל באזור שייח' עבדאללה, ומשם לפנות בסימון האדום לעין דח"ש ולשוב אל החנייה (בין אם ישירות או דרך שביל הגיתות, המסתיים מעט מדרום לחנייה).

הסימון השחור עובר בחלקו בכביש סלול, היורד במתינות צפונה. אחרי כ- 50 מ' נגיע לצומת שבילים אדום-שחור. נמשיך ישר עם הסימון השחור, נחלוף על פני צומת שבילים ירוק-שחור ולבסוף נגיע לאחר 350 מ' לחנייה, בצומת שבילים שחור-ירוק.

הסימון השחור פונה שמאלה ומסתיים לאחר כ- 120 מ' במצפור הצופה מערבה, מעל הכפר דורא אל-קרע.

לאחר התצפית נשוב חזרה לחנייה ועתה נמשיך עם הסימון הירוק. משמאלנו נמצא מבנה קבר שייח' ציורי, המוקדש לשייח' עבדאללה. המבנה הכיפתי הוא בעל שני חדרים, ובחדר הפנימי נמצאת גומחת תפילה הפונה לכיוון דרום-מזרח (לעבר מכה). לצד גומחת התפילה ובכניסה לחדר הפנימי, נמצאים ציורים פשוטים למדי בצבע אדום, המשלבים כפות תמרים.

לצד קבר השייח' נמצאים שלושה משטחי סלע, שהגדול שבהם בין רחבת החנייה ובין הקבר. שניים נוספים נמצאים מעט צפונה. משטחים אלו שימשו כנראה לצרכי פולחן (במות אבן), וייתכן גם ששימשו כגרנות בעת קציר החיטים. בצד ימין נמצא עץ גדול ועתיק של אלון התולע, מין הגדל באזורים גבוהים. אלון נוסף (לא מרשים) נמצא בצידו המערבי של הקבר.

מכלול זה של קבר, משטחי סלע ועצים עתיקים, רומז לקדושת המקום. קדושה זו, כפי הנראה, מצביעה על מסורות עתיקות. ואכן, בסיפורי התנ"ך יש התייחסויות רבות לפולחן בבמות, פולחן שלרוב היה במקומות גבוהים ולצד עצים עתיקים - "סְבִיבוֹת מִזְבְּחוֹתֵיהֶם; אֶל כָּל-גִּבְעָה רָמָה בְּכֹל רָאשֵׁי הֶהָרִים, וְתַחַת כָּל-עֵץ רַעֲנָן וְתַחַת כָּל-אֵלָה עֲבֻתָּה, מְקוֹם אֲשֶׁר נָתְנוּ-שָׁם רֵיחַ נִיחֹחַ, לְכֹל גִּלּוּלֵיהֶם" (יחזקאל ו', י"ג). על אחז מלך יהודה נאמר "וַיְזַבֵּחַ וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת, וְעַל-הַגְּבָעוֹת, וְתַחַת, כָּל-עֵץ רַעֲנָן." (דברי הימים ב', כ"ח, ד'), ואפילו בתקופתם של מלכים שעשו הישר בעיני ה', כגון יואש ועוזיהו, נאמר "רַק הַבָּמוֹת, לֹא-סָרוּ: עוֹד הָעָם מְזַבְּחִים וּמְקַטְּרִים, בַּבָּמוֹת." (מלכים ב', ט"ו, ג'). בימי המלך חזקיהו נהרסו הבמות, אולם מנשה בנו שב והקימן.

בית אל הייתה אחד מאתרי הפולחן החשובים ביותר בתולדות הארץ, החל מימי יעקב אבינו.

כדאי להצטייד בספר תנ"ך ולקרוא כאן שני פרקים בולטים, בראשית כ"ח בו מסופר על חלום יעקב, וקריאת שם המקום בית אל, ובראשית ל"ה בו מסופר על הקמת המזבח בבית אל - "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב, קוּם עֲלֵה בֵית-אֵל וְשֶׁב-שָׁם; וַעֲשֵׂה-שָׁם מִזְבֵּחַ--לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ, בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ".

עם פילוג הממלכה בימי רחבעם מלך יהודה וירבעם מלך ישראל, הקים ירבעם שני מרכזי פולחן כתחליף למקדש בירושלים, האחד בדן והשני בבית אל (מלכים א' י"ב - והמשך הסיפור במלכים א' י"ג). הפולחן בבית אל הופסק בימי המלך יאשיהו, ובכך נסגר המעגל שמסופר במלכים א' י"ב-י"ג: "וְגַם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר בְּבֵית-אֵל, הַבָּמָה אֲשֶׁר עָשָׂה יָרָבְעָם בֶּן-נְבָט אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת-יִשְׂרָאֵל--גַּם אֶת-הַמִּזְבֵּחַ הַהוּא וְאֶת-הַבָּמָה, נָתָץ; וַיִּשְׂרֹף אֶת-הַבָּמָה הֵדַק לְעָפָר, וְשָׂרַף אֲשֵׁרָה." (מלכים ב', כ"ג, ט"ו).

הכפר ביתין הנמצא על הרכס מדרום-מזרח לנו (מוסתר ברובו ע"י גב הרכס), שומר על שמה של בית אל המקראית. מסורות קדומות מזהות את אתר חלום יעקב (ואתר המזבח בבית אל) במקום הנקרא בורג' ביתין, בשולי כביש 60. עם זאת, חוקר ארץ ישראל זאב וילנאי, ובעקבותיו תושב בית אל, חגי בן-ארצי, הציעו לזהות את מקום הפולחן הקדום דווקא כאן באתר שייח' עבדאללה - מה שהוביל לכינוי המקום בפי תושבי בית אל "אתר חלום יעקב".

שייח' בילאל

פריחה ומוקדי עניין עונתיים:

המסלול נסקר בקיץ. עם זאת, מומלץ להגיע בחורף בימים בהירים לאחר הגשמים, כאשר הראות טובה במיוחד וניתן לבצע תצפית לטווח ניכר.

שירותים למטיילים:

חנייה, מי שתייה, מדשאה ומצפור מסודר בתחילת המסלול. בסוף שביל הגיתות (ליד הכביש) - מספר שולחנות פיקניק.

הערות ואזהרות:

  • המסלול נמצא מעבר לקו הירוק, ובאזור רגיש מבחינה בטחונית. מומלץ להימנע מטיול בדד באזור.
  • מסלול הנסיעה עובר בעומק השומרון, בכבישים שקטים יחסית. עם זאת, לעיתים מתרחשים אירועים של יידוי אבנים. מומלץ להימנע מנסיעה ברכב בודד בשטח.
  • היישוב דתי, ולכן אין לבצע את המסלול בשבתות ובמועדי ישראל.
  • אין שירותי הצלה במעיינות. הרחצה באחריות המשתמשים בלבד.
  • מפלס המים ואיכותם נתון לשינויים, בהתאם לזמן שחלף מאז הגשמים האחרונים.

הצעות טיול בסביבת בית אל:

Shilo streamhead2.jpg

ראש נחל שילה

Wadi kana 1.jpg

נחל קנה

Palm pool.jpg

עין פרת